TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine göre, tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların yetkilendirilmesi ile çalışmalarına ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
MADDE
2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları,
dernek/vakıflar, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca yerine getirilecek
tarımsal danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme,
değerlendirme ve denetim görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE
3- (1)5488 sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve
26283 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen;
a) Bakanlık:
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Başkanlık:
Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c)
Dernekler/vakıflar: Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle
danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahipleri veya çiftçiler
tarafından ilgili mevzuata göre kurulan tarımsal danışmanlık
derneklerini/vakıflarını,
ç)
İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerini,
d)
Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e)
Şirket: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve
tarımdan girdi alan kuruluşlara ve çiftçilere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel
kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık şirketlerini,
f)
Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal
danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti
yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
g)(Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal
Danışmanlık Hizmet Bürosu: Tarımsal danışmanlık ve yayım hizmetlerinin
yürütülmesi için, belirlenen şartları taşıyan danışma ve kayıt tutma işlerinin
yürütüldüğü faal işyeri,
ğ)
Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları,
şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal
bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli
düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
h)Uygun
görüş raporu: Tarımsal danışmanlık yetki belgesi talebinde bulunan kişi/kuruluş
için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü ve en az bir teknik
personelce, ilçede İlçe Müdürü ve en az bir teknik personelce düzenlenen ve
tarımsal danışmanlık faaliyetlerini yürütmek için faal web sitesi, gerekli
araç, alet ve büro donanımı durumunu gösterir raporu,
ı)
Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
i)
Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve
kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini,
j)Yönetici:
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal danışmanlık
faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan, tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu
kişiyi,
k)Yönetmelik:
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
l)
Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları
meslek kuruluşlarını ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE
5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi
ve kuruluşlar aşağıda belirlenmiştir.
a)
Tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b)
Tarım danışmanı istihdam eden dernekler ve vakıflar,
c)
Sözleşme karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan
ve tarım danışmanı istihdam eden şirketler,
ç)
Çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere sözleşme imzalayan serbest tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Üretici
Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube
Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin
Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE
6- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine ve ziraat odalarına, Bakanlık
tarafından yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2)
Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları web
sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik
Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal
bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(4)
Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl
Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır.
(5)
Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a)
Matbu başvuru dilekçesi(Ek-1a),
b)
Tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve tarım danışman istihdam etmek için
yetkili kurul kararı,
c)
Uygun görüş raporu,
ç)
İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ve
varsa yöneticiye ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge. Danışmanlık hizmet
alımı yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin onaylı sureti ve
danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(7)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır.
(8)
İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b
formu doldurularak Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9)Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a)
Bu Uygulama Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde
belirtilen belgeler, (Uygun görüş raporu ve başvuru dilekçesi Ek-1a)
b)
Adres değişikliğine ilişkin yetkili kurul kararı,
c)
Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
ç)
Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d)
Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi
düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak, mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(10)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası mevcut
tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a)
İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b)
Uygun görüş raporu.
c)
İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/
ziraat odasının bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi
verir.
(11)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bir
tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece
6 ncı madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(12)
Üretici örgütü/ ziraat odası yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri
İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a)
Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan onaylı
alınan belge,
b)
Uygun görüş raporu.
c)
İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odası
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube
açmalarına ilişkin esaslar
MADDE
7 (1) Üretici örgütü/ziraat odası; çalışmasını aksatmamak ve
hizmet kalitesini düşürmemek koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat odasının kendi
biriminin bulunmaması durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki aldıkları ilin
ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için başvurular büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2)
Üretici örgütü ve ziraat odasının, bulunduğu ilin ilçesinde şube açabilmesi
için merkezinde yönetici hariç en az dört tarım danışmanının, ilçede şube
yöneticisi hariç olmak üzere en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi
zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu
olmalıdır.
(3)
Şube açılmasına ilişkin yapılan başvuruda;
a)
Şube açılması için yetkili kurul kararı,
b)
Yetki belgesinin İl/İlçe Müdürlüğü onaylı sureti,
c)
Şube yöneticisinin varsa danışmanlık sertifika sureti, imzalanan hizmet
sözleşmesinin sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan belge,
ç)
İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d)
Şubenin adresi, telefon numarası vb. iletişim bilgileri,
e)
Uygun görüş raporu.
(4)
İlçe Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları
onaylayarak İl Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli incelemeyi yapar,
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmek
üzere Ek-1c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5)
Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki üretici örgütü/ ziraat odası
birinci derecede sorumludur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE
8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal
danışmanlık hizmeti vermek ve danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı
almak zorundadır.
(2)
Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(3)
İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca
danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi
olmalıdır.
(4)
Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı sayısı
beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarının en az %20 si kadın
olmalıdır.
(5) Üretici
örgütünün veya ziraat odasının başkanı, istihdam edilecek tarım danışmanının ve
yöneticinin işverenidir.
(6)
İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraflarca hazırlanan
istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları
ilin, İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.Danışman ve yönetici ile imzalanacak
sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan
ve yönetici sertifika sahibi olsa bile tarım danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici
örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(9)
Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı
vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile
sisteme dâhil olurlar.
(10)
Bünyesinde tarım danışmanı istihdam ediyorsa, üretici örgütü/ziraat odası ile
tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler arasında
Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
(11)
Üretici örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal danışmanlık
şirketlerinden/serbest tarım danışmanlarından hizmet satın alınabilir ve
Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet
sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun
şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12)
Yönetim Kurulu, tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili bütün hususlardan
sorumludur.
(13)
Sisteme yeni dâhil olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(14)
Kuruluş kanunlarında şirket kurabileceklerine dair hüküm olan üretici
örgütleri, ziraat odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine uygun olarak
tarımsal danışmanlık şirketi kurabilirler.
(15)
İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama,
işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(16)
İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye
hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı
geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(17)
İstihdam edilen tarım danışmanları sorumlu oldukları çiftçileri, ikamet yerleri
ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını
ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(18)
Girdi satışı yapan üretici örgütü ve ziraat odası, satışta görevli teknik
personel dışında tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır. İstihdam edilen
danışman girdi satışında görevlendirilemez.
(19)
Danışmanlık hizmetleri ile ilgili çalışmalara ilişkin her türlü belge ve bilgi
Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine
hazır bulundurulur.
(20)
Sisteme dâhil olan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin
sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir
bilgiler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer
hususlar yer alır.
(21)
Üretici örgütü faaliyet alanına uygun sertifika sahibi danışman istihdam eder
veya danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar
tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE
9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarımsal danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki belgesi verilir. Yetki
belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2)
Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar web sitesi kurmak ve faal
durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesince
belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(4)
Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesinin
belirlediği bölümlerde tarım danışman istihdam etmek zorundadır.
(5)
Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a)
Matbu başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b)
Sadece tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğunu gösteren
tüzüğünün/vakıf senedinin onaylı örneği ve üye listeleri,
c)
Uygun görüş raporu,
ç)
İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylımezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(6)
Yetki belgesi düzenlenebilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(7)
İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-2b
formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(8)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen evraklar ile yapılır.
a)
Bu uygulama esasının 9 uncu maddesi,beşincifıkrası, a) ve c) bentlerinde
belirtilen belgeler,
b)
Adres değişikliğine ilişkin yönetimkurulu kararı,
c)
Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
ç)
Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d)
Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-2çformu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflarmevcut tarım
danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a)
İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b)
Uygun görüş raporu.
c)
İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler,
dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarakarşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(10)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bir tarım
danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu
madde, dokuzuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(11)
Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğindeaşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a)
Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı
belge,
b)
Uygun görüş raporu.
c)
İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu
ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE
10- (1) Üyelerine sadece tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak
üzere kurulan dernekler ve vakıfların kuruluşları, tabi oldukları mevzuata göre
yapılır ve tüzüklerinde/vakıf senetlerinde danışmanlık hizmeti vermek
üzere kuruldukları açık olarak belirtilir.
(2)
İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye
hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı
geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3)
Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4)İstihdam
edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(5)
Dernekler/vakıflar bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve
üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarından en az yüzde yirmisikadın
olmalıdır.
(6)
Tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim
konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır.Çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(7)
Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır.
Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme
dâhil olurlar.
(8)
Tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler ile dernek/vakıf
arasında Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde,
ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin
kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye
listeleri bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderilir. Yeni üye olan
çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(10)
Fahri üyelerinin dışındaki üyelerinin tamamının çiftçi olması zorunludur.
(11)
Tarımsal danışmanlık dernek veya vakfınınbaşkanı, yönetici ve danışmanın
işverenidir.
(12)
Başkan ve yönetici, sertifika sahibi olsa bile danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)İstihdam edecekleri
tarım danışmanları ve yönetici ile taraftarlarca hazırlanan istihdam sözleşmesi
imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe Müdürlüğüne
bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki
yıl olmalıdır.
(14)
Tarımsal danışmanlık dernek/vakfı, Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına
ilişkin her türlü belge ve bilgi, Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(16)
İstihdam edilen tarım danışmanları, her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu
dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu
gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(17)
İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama,
işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(18)Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Şirketlere
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube
Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin
Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE
11- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarımsal danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için
başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2)
Şirketin faaliyet alanında/alanlarında tarımsal girdilerin satışı ve bayiliği
varsa yetki belgesi verilmez.
(3)
Tarımsal danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici hariç en az dörttarım
danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak başka il veya
ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere ilde en az
dört, ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur.
İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(4)
Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler web sitesi kurmak ve faal durumda
tutmak zorundadır.
(5)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesince belirlenen
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(6)
Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde danışman istihdam etmek zorundadır.
(7)
Şirketi Bakanlığa karşı şirket yöneticisi veya yönetim kurulu başkanı temsil
eder.
(8)
Şirkete yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a)Matbu
başvuru dilekçesi(Ek-3a),
b)
En az limited şirket olarak kurulduklarını ve faaliyet alanlarından birinin
tarımsal danışmanlık hizmeti olduğunu belgeleyen ticaret sicil gazetesi örneği
ve fatura,
c)
Adı, adresi, vergi numarası, var ise logosuna ait belgeler,
ç)
Kurucularına, ortaklarına ait kimlik ve varsa diploma/çıkış belgesinin
bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce onaylı suretleri,
d)
İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
e)
Bakanlığa karşı şirketi temsil edecek kişinin, şirket adına imza atmaya yetkili
olduğunu gösterir noter onaylı imza sirküleri,
f)
Uygun görüş raporu,
g)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(9)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(10)
İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-3b
formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(11)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bürolarını değiştirdiğinde
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen
evraklar ile yapılır.
a)
Bu uygulama esasının 11 inci maddesi,sekizincifıkrası, a), c) ve f) bentlerinde
belirtilen belgeler,
b)
Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
c)
Adres değişikliğine ilişkin şirketinortaklar kurul kararını gösteren ticaret
sicil gazetesi onaylı sureti,
ç)
Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d)
Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi
düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak, mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler,mevcut tarım danışmanı
sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a)
İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b)
Uygun görüş raporu.
c)
İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, şirket bürosu
ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(13)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bir tarım danışmanının
yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 11inci madde, on
ikincifıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(14)
Şirketlerin mevzuat gereği yönetici sayısını artırması gerektiğinde; şirketler
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a)
Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b)
Uygun görüş raporu.
c)
İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler, şirketin bürosu ilçede ise,
İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube
açmalarına ilişkin esaslar
MADDE
12- (1) Şirketler, çalışmalarını aksatmamak ve
hizmetlerinin kalitesini düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak üzere izin
aldıkları ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler. Şube izni
için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2)
Başvuru sırasında;
a) Şube
açılması yönünde şirketin ortaklar kurulu kararını gösteren ticaret sicil
gazetesi onaylı sureti,
b)
Yetki belgesinin İl Müdürlüğü onaylı sureti,
c)
İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
ç)
Şubenin adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgilerine ait belgeler.
d)
Şubenin büro ve teknik malzeme donanımına ilişkin bilgileri içeren bir dosya
sunulur.
(3)
İl Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmesi amacıyla Ek-3c
formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4)
Şubeler, çalışmalarında yönetmelik hükümlerine uymak zorundadır. Şubelerin
yapacakları iş ve işlemlerden şirket birinci derecede sorumludur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE
13- (1) Şirketin ana sözleşmesinde, faaliyet alanlarından
birinin tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2)
Şirket kuruluşunda, il sınırları esastır ve her danışmanlık şirketi kurulduğu
ilde bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline
göre şirket kuruluşunun gerçekleştiği ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de
şube açılabilir. Açılan şubelerde yürütülen tüm faaliyetlerden danışmanlık
şirketi sorumludur. Şube açılması veya kapatılması durumunda bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi verilir.
(3)Şirketler
yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım
danışmanından sorumlu olamaz.
(4)
Şirketler bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri
olduğunda istihdam edilen danışmanlardan en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5)Şirketlerde
yönetici şirket ortağı dışında biri olmalıdır.
(6)
Yöneticiler sertifikaları olsa bile yöneticilik görevleri devam ettiği sürece
fiilen tarımsal danışmanlık görevi yapamazlar.
(7)
Hizmet verecekleri çiftçilerle ve/veya üretici örgütleri/ziraat odaları ile
imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır.
Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8)
Sözleşme imzalanan çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesi
bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan
çiftçi/çiftçi örgütleri/ziraat odaları varsa isimleri altı ayda bir İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir.
(9)
İstihdam edeceği tarım danışmanları ile taraflarca hazırlanan istihdam
sözleşmesi imzalanır.
(10)
İstihdam edilen danışmanların listesi ve bu listedeki değişiklikler bulunduğu
ilin İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11)
İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye
hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı
geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(12)
İstihdam edilen tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri
ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını
ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(13)
Şirketler danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro ve teknik personel
yeterliliğine sahip olmalıdır. Bürolar, danışmanlık faaliyetlerinin
yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmeli, her türlü iletişim
imkânı bulunmalı, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
Bürolarda dışarıdan tanınmasını sağlayacak şekilde bir tabela bulunması
zorunludur. Bürolarda danışmanlık faaliyetlerinin dışında her hangi bir
faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14)(Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam
edilen yönetici ve tarım danışmanlarının iş tanımı,işe başlama ve işten
çıkarılma tarihi ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(15)
Üretici örgütleri ile hizmet sözleşmesi imzaladıklarında, üretici örgütünün
faaliyet alanına giren konuda sertifika sahibi tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır.
(16)
Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık
tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla
yükümlüdür.
(17)
Sözleşme imzalanan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin
sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı
ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen
bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini
gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(18)
Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar
tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
ALTINCI
BÖLÜM
Serbest
Tarım Danışmanlarına Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri ve
TarımsalDanışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin
Usul ve Esaslar
Serbest
tarım danışmanlarının başvuru işlemleri
MADDE
14- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan serbest tarım danışmanları web sitesi kurmak ve
faal durumda tutmak zorundadır.
(3)
Serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler
istenir
a)
Matbu başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b)
Bağlı bulunduğu vergi dairesinden alınacak serbest meslek mükellefiyeti tescil
belgesi ve fatura/serbest meslek makbuzu,
c)
İlgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç)
Tarımsal danışmanlık sertifikasının onaylı sureti, onaylı mezuniyet
belgesi ve nüfus cüzdanı sureti,
d)
İlgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair onaylı belge,
e)
Danışmanlık bürosunun adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgileri,
f)
Danışmana ait noter onaylı imza sirküleri,
g)
Uygun görüş raporu.
ğ)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(4)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleriİlçe Müdürlüklerinden gelen dosya ve
evraklarıinceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5)
İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-4b
formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(6)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen serbest tarım danışmanı bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen evraklar ile yapılır.
a)
Bu uygulama esasının 14üncü maddesi,üçüncü fıkrası, a), b), c),e) ve g)
bentlerinde belirtilen belgeler,
b)
Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
c)
Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç)
Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi
düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak, mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE
15- (1) Sözleşme karşılığı çiftçilere/tarımsal
işletmelere/üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek olan danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde çalışır.
a) Serbest
Tarım Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecekleri çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya
üretici örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya
hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir tarım danışmanı, 18inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c)
Sözleşme imzaladıkları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt
çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
ç)
Sözleşme imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici
örgütlerinin/ziraat odalarının listesini bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne
gönderir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici
örgütlerinin/ziraat odalarının isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
d) Çalışmalarına
ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
e)
Sözleşme imzaladığı her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin
sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı
ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen
bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini
gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
f)
Serbest tarım danışmanları, tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
MADDE
16- (1) Serbest tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini
açtıkları bürolarda sürdürür.
(2)
Bir tarım danışmanı sadece bir büro açabilir. Ancak fiziki koşullarının uygun
olması durumunda, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bir büroyu en fazla
iki danışman kullanabilir.
(3)
Bürolarda mesleki faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmeleri
yasaktır.
(4)
Bürolarda dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde bir tabela bulunması
zorunludur.
(5)
Bürolar; tarım danışmanlığı mesleğinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde
tefriş edilmiş, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi ve Kuruluşların Faaliyetleri,
Hizmet
Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE
17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, çiftçilerle
imzaladıkları sözleşme kapsamında yapacakları tarımsal danışmanlık
çalışmalarına ilişkin yıllık program hazırlar.
(2)
Program hazırlamada öncelikle çiftçilerin/tarımsal işletmelerinin mevcut
durumlarını ortaya koyan bir çalışma yapılır. Bu amaçla, mevcut durum tespit
formu (Ek-5) kullanılır. Bu formlar her çiftçi için ayrı doldurulur. Çiftçi
kayıtları en az formdaki bilgiler olmak üzere ayrıca bilgisayar ortamında
tutulur.
(3)
Sözleşme imzalanan çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal üretimde karşılaşmış
oldukları problemler ve bu problemleri ortaya çıkaran nedenler belirlenir. Bu
amaçla problem analizi çalışması yapılır.
(4)
Yapılan bu çalışmaya uygun olarak, tarımsal üretime ilişkin tespit edilen
sorunlar bir öncelik sıralamasına tabi tutularak, belirlenen problemlerden
hangilerinin öncelikli olarak çözüleceğine karar verilir.
(5)
Bu çalışmalar sırasında tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, ilin ve çiftçilerin tarımsal sorunları hakkında İl/İlçe Müdürlüğü
ile işbirliği yaparlar.
(6)
Bunun sonucunda, sözleşme kapsamında yapılacak faaliyetlerin konu ve içerikleri
belirlenir.
(7)
Şirketler, üretici örgütleri, ziraat odaları, dernekler, vakıflar
ve serbest tarım danışmanları, belirtilen esaslara uygun olarak; yıllık
programların hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan
yıllık programlar; tarımsal danışmanlık şirketlerinde programı
hazırlayan danışman ve şirket yöneticisi tarafından; üretici örgütlerinde,
ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık derneklerinde/vakıflarında programı
hazırlayan danışman, varsa yönetici ve işveren tarafından serbest
tarım danışmanlarının ise kendileri tarafından imzalanır.
(9) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay
içerisinde yapacakları faaliyetleri ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan
aylık faaliyet programlarını hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını,
sözleşme imzaladığı çiftçilere katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, altı aylık dönemler
halinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme
raporlarını gönderirler.
(11)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, her yılın yıllık
değerlendirme raporunu, izleyen yılın ocak ayında bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine gönderirler.
(12) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; program hazırlanması, faaliyet
gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve izlenmesinde Bakanlık tarafından
hazırlanacak formları kullanırlar.
(13)
İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların faaliyetleri, belirli dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek bütün kişi ve kuruluşların faaliyetleri en
az yılda bir defa olmak üzere bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları
tarafından değerlendirilir.
(15)
Üretici örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda görev
yapan tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları ve yöneticiler,
Bakanlığın görev alanına giren konularda kontrol veya denetim yetkisi veren
sertifikaya sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık hizmeti ile birlikte söz
konusu görevleri yürütemezler ve sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16)
Üretici örgütü, ziraat odası ve tarımsal danışmanlık
dernek/vakıfları, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sundukları
üyeleri ile Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalar.
(17)
Tarım danışmanları sahip oldukları sertifikada belirtilen bölümde danışmanlık
hizmeti verebilirler.
(18) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal danışmanlık
hizmet bürosu il ve ilçe merkezlerinde açılır.
Hizmet
verilecek işletme sayısı ve işletme ziyaretleri
MADDE
18- (1)(Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı
Olur)Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda bir tarım
danışmanının hizmet vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri kontrol
sıklıkları aşağıda belirlenmiştir.
a)
Seracılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 30
b)
Bahçe Bitkileri: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 20
c)
Tarla Ziraatı (sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ç)
Tarla Ziraatı (kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol Sıklığı Yılda10
d)
Büyükbaş Hayvancılık (süt): İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 40
e)
Büyükbaş Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
f)
Küçükbaş Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
g)
Su Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ)
Arıcılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 12
h)
Kanatlı hayvan yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı yılda 12
ı)
Organik Tarım: Kontrol Sıklığı bu maddenin a) bendi için 34, b) bendi için 24 ,
c) bendi yılda için 16, ç) bendi için yılda 14, d) bendi için yılda 44, e)
bendi için yılda 24, f) bendi için yılda 24, g) bendi için yılda 16,
ğ) bendi için yılda 16, h) bendi için yılda 18 sayıda ziyaret sıklığı
yeterlidir olarak değiştirilmiştir.
(2)
Uzman tarım danışmanı18 inci madde, birinci fıkranın alt bentlerinde belirtilen
işletme sayısının yüzde on fazlası sayıda işletmeye hizmet verebilir.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Bu uygulama
esaslarının 18 nci maddesinin birinci fıkrasında belirlenen kontrol sıklıkları
aylara göre periyodik dağılımı il teknik komitelerince karara bağlanır.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Yöneticinin
görevleri
MADDE
19- (1)Yöneticinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a)Tarım
danışmanları arasında iş bölümü yapmak ve koordinasyonu sağlamak,
b)Tarım
danışmanlarının faaliyetlerini programlamak, uygulanmasını sağlamak, izlemek ve
değerlendirmek,
c)Tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili tüm yazışmaları yapmak,
ç)Tarımsal
yayım ve danışmanlık faaliyeti ile ilgili form, faaliyet raporu ve her türlü
bilgi ve belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında gönderilmesini sağlamak,
d)
Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleri ile ilgili yapılacak her türlü
inceleme ve denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin hazır bulundurulmasını
sağlamak.
(2)
Yöneticinin birden fazla olması durumunda başkan/şirket kurucusu tarafından
yöneticiler arasında işbölümü yapılır.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal işletmeye
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden
dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde
ikame edilir ve ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem
üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi
verilir.
Denetleme
MADDE
20- (1) Bakanlık, tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi
ve kuruluşları Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına uygun olarak danışmanlık
hizmetlerini sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara uygun olarak
denetler.
a) Denetleme;
Başkanlık, İl Müdürlüğü ve İlçe Müdürlüğü tarafından yapılır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde
Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında
üç kişilik bir Komisyon oluşturulur. Komisyonda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına
sahip olan kişiler yer almalıdır.
c) İl/İlçe
Müdürlüğünce her altı ayda bir olmak üzere yılda en az iki kez denetleme
yapılır. Komisyon, denetimler sırasında denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve Çiftçi
Denetim Formunu (Ek-6) düzenler.
ç) Görüşülecek
tarımsal işletme sayısının fazla olması durumunda Komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi
veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile
görüşme yapar ve düzenlenen Çiftçi Denetim Formu (Ek-6) değerlendirilmek üzere
Komisyona sunulur.
d) Denetlemeye
ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi
sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun
bulunduğu İlçe Müdürlüğünde diğeri ise İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e)
İl Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin cezalar İl Teknik Komitesince
verilir.
f)
Gerekli görülmesi halinde Başkanlıkça da denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin
rapor üç suret olarak düzenlenir. Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı
kişi ve kuruluşta, bir sureti kişi ve kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde
diğeri iseBaşkanlıkta arşivlenir. Bu denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça
verilir.
g) Cezalara
itiraz, tebliğ tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde Merkez Teknik
Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay içinde Merkez Teknik Komitesince karara
bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
ğ)Yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması ve yetki belgesinin iptali cezalarının
kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti sunamaz.
h)
Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, hizmet
sunduğu çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım danışmanlarının hizmet sundukları
ilin farklı ilçelerinde ise, bu çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin
denetleme, bulundukları İlçe Müdürlüklerince yapılır. Denetleme ile ilgili bilgi
ve tutulan raporlar danışmanın hizmet sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde
gönderilir.
Kaldırılan
hükümler
MADDE
21- (1) Bakanlık Makamının 29/06/2010 tarihli ve
B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606 sayılı Olur’ları ile uygulamaya konulan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esasları yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ
MADDE - 1 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce tarımsal
danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve kuruluşlar, bu Uygulama Esasları
ile belirlenen düzenleme ve şartları, bu Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içerisinde yerine getirmek zorundadır. Gerek
görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir seferliğine altı ay uzatabilir. Bu
sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen kişi ve kuruluşların yetki belgesi
iptal edilir.
GEÇİCİ
MADDE-2 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi almak için başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş
olan kişi ve kuruluşların Yetki Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte
olan Uygulama Esasları hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE
22- (1) Bu usul ve esasları Eğitim Yayım ve Yayınlar
Dairesi Başkanlığı yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından sonra yürürlüğe girer.