Resmi Gazete Tarihi: 08.09.2006 Resmi
Gazete Sayısı: 26283
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN DÜZENLENMESİNE
DAİR
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik; tarımsal işletme
sahiplerinin bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve
yeterli düzeyde karşılanması ile ilgili usul ve esasları belirlemek amacı ile
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 –(1) Bu Yönetmelik; kamu yayım hizmetleri ve sivil
toplum örgütleri, ziraat odaları, tarımsal danışmanlık şirketleri, serbest
tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili olarak; ilke ve kural belirleme, strateji
ve program geliştirme, yönlendirme, özendirme, eğitim, sertifikalandırma,
belgelendirme, görev ve sorumluluk tanımlama, izleme, değerlendirme, denetim ve
yaptırım uygulama görevleriyle ilgili usul ve esasları, tarımdan girdi alan ve
tarıma girdi veren kuruluşların ticari faaliyetleri çerçevesinde yapacakları
çiftçi bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 18/4/2006 tarihli ve 5488
sayılı Tarım Kanununun 9 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: (Değişik
ibare:RG-8/11/2012-28461)(2)Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak
devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresi tarımsal üretim
yapan gerçek ve tüzel kişileri,
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Başkanlık: Eğitim,
Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
ç) İl teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde
belirtilen Tarımsal Yayım ve Danışmanlık İl Teknik Komitesini,
d) Kamu dışı yayım hizmetleri: Sivil toplum örgütleri
tarafından tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik
olarak herhangi bir ücret talep edilmeksizin yürütülen tarımsal yayım
hizmetlerini,
e) Kamu yayım hizmetleri: İlgili mevzuat çerçevesinde
Bakanlık merkez teşkilatı, bağlıkuruluşlar ve taşra teşkilatları tarafından
tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak yürütülen tarımsal
yayım hizmetlerini,
f) Merkez teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde
belirtilen Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesini,
g) (Değişik:RG-11/3/2009-27166) Meslek
kuruluşları: Bu Yönetmelik çerçevesinde sertifikalandırılan kişilerden tarımla
ilgili fakülte mezunlarının üye oldukları meslek odalarını, lise, ön lisans ve
lisans mezunlarının üye oldukları meslek derneklerini ve üyelerinin tamamı tarımla
ilgili lise, önlisans, lisans mezunlarından olup, tarımsal alanda faaliyet
gösteren vakıfları,
ğ) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Serbest tarım
danışmanı:Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil
toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
ı) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet
gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü kuruluşları, 2
i) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal
danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve bu
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
j) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları: Sivil toplum
örgütlerinden, sadece tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık
hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahiplerince, ilgili mevzuata göre
kurulan dernekleri/vakıfları,
k) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri,
ziraat odaları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım
danışmanlarınca tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik
olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
l) Tarımsal yayım ve danışmanlık: Tarımsal işletme
sahiplerinin, tarımsal üretim, işleme ve pazarlama sürecinin bütün aşamalarında
karşılaştıkları problemler ve bunların birbirleriyle ilişkileri hakkında bilgi
sahibi olmalarını, kendilerine, geliştirilen teknolojileri kullandırmak
suretiyle, bu problemleri çözebilecek bilgi ve beceri kazandırılmasını ve
kırsal alanda yaşam standardının yükseltilmesini amaçlayan tarımsal işletme
sahiplerinin eğitimi, yayım, danışmanlık ve bilgilendirme faaliyetlerini,
m) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımsal yayım ve
tarımsal danışmanlık sertifikası: Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetini
yerine getirecek olan kişilere yapılacak sınavda başarılı olmalarını müteakip
Bakanlık tarafından verilecek belgeyi,
n) Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal işletmelere,
sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara
tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve bu Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde yetkilendirilen tüzel kişileri,
o) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi: Bu Yönetmelikte
belirlenen şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık
hizmeti verebileceklerini belirten belgeyi,
ö) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak;
bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal
faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
p) (Ek:RG-11/3/2009-27166) (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Tarımsal
yayım ve danışmanlık eğitimi eğitici belgesi (Ek-5): Bakanlık tarafından
düzenlenen eğiticilerin eğitimi sonunda başarılı olan bakanlık personeline
verilen belgeyi,
r) Tarımsal yayım ve danışmanlık sistemi: Tarımsal işletme
sahiplerinin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanması amacıyla faaliyet gösteren ve bu
Yönetmelikte belirtilen kişi ve kuruluşlardan oluşan çoğulcu sistemi,
s) Tarım yayımcısı: Bakanlık merkez teşkilatı, bağlı
kuruluşlar ve taşra teşkilatlarında yayım hizmeti görevini yürüten ve bu
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
ş) Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal
amaçlı kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların
üst birliklerini,
t) Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve
çiftçilerin üye oldukları meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Yayım/Danışmanlık Faaliyetlerinin Programlanması,
İzlenmesi ve Değerlendirilmesi,
Araştırma-Yayım-Çiftçi Bağlantısının Güçlendirilmesi
Tarımsal yayım/danışmanlık faaliyetlerinin programlanması,
izlenmesi ve değerlendirilmesi
MADDE 5 – (1) Tarımsal yayım/danışmanlık hizmetlerinin
programlanması, izlenmesi ve değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar
aşağıda belirtilmiştir.
a) Yayım/danışmanlık hizmetlerinin planlanmasında,
kaynakların etkin ve verimli biçimde kullanılmasını sağlamak amacıyla, Bakanlık
tarafından; meslek kuruluşları ve tarımsal yayım/danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların katkılarıyla ulusal yayım politika ve stratejisi belirlenir. 3
b) Ulusal düzeyde yayım politika ve stratejilerine uygun
olarak yayım/danışmanlık sistemi içerisinde yer alan kişi ve kuruluşların
öncelikli çalışma alanlarınıbelirleyecek ülkesel yayım programı hazırlanır.
c) İl yayım/danışmanlık programları, ilde bulunan
yayım/danışmanlık kişi ve kuruluşların programlarını kapsar. Ülkesel yayım
programı doğrultusunda belirlenmiş hedeflere ulaşmak üzere yıllık olarak
hazırlanan il yayım/danışmanlık programı, Bakanlık, meslek kuruluşları ve
tarımsal yayım/danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların katkılarıyla yayımdan
sorumlu ildeki birimin koordinatörlüğünde hazırlanır ve Bakanlık tarafından
onaylanarak yürürlüğe konulur.
d) Bakanlık kuracağı sistemle, kamu ve kamu dışı yayım ve
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hizmetlerinin kalitesini ve
verimliliğini artırmak amacıyla, izleme ve değerlendirme yapar/yaptırır.
Araştırma-yayım-çiftçi bağlantısının güçlendirilmesi
MADDE 6 – (1) Bakanlık, tarımsal araştırma, yayım ve
eğitim fonksiyonlarını yerine getiren kuruluşlar arasında işbirliğini sağlamaya
yönelik tedbirleri alır, gerekli koordinasyonu sağlar. Tarımsal işletme
sahiplerinin sorunlarının araştırmacılara iletilmesini, bulunan çözümler ile
yeni teknolojilerin tarımsal işletme sahiplerine aktarılmasını sağlamak ve
bilgi alışverişinde bulunmak üzere; ulusal, bölgesel ve il düzeyinde çalışmalar
yapar.
(2) Bakanlık bu çalışmalara tarımsal yayım/danışmanlık
sisteminde yer alan kişi ve kuruluşların aktif katılımını sağlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
(Değişik bölüm başlığı:RG-31/3/2010-27538)
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Komiteleri, Çiftçi Eğitim
Merkezlerinin Oluşumu, Çalışma Usul ve Esasları ve Görevleri
Tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin
oluşumu
MADDE 7 – (1) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkez
Teknik Komitesi; Bakanlığın yayımdan sorumlu birimin bağlı olduğu Müsteşar
Yardımcısının başkanlığında, Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanı, Eğitim,
Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığından ilgili daire başkanı ve ilgili daire
başkanlığından bir temsilci, Bakanlık hizmet birimlerinden Gıda ve Kontrol
Genel Müdürlüğü, Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü, Hayvancılık Genel Müdürlüğü,
Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü,
Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Avrupa Birliği ve Dış
İlişkiler Genel Müdürlüğü ile Strateji Geliştirme Başkanlığından en az daire
başkanı düzeyinde olmak üzere birer temsilci, Türkiye Ziraat Odaları Birliği
temsilcisi, tarımsal amaçlı kooperatif merkez birliklerinin, yetiştirici
birlikleri merkez birliklerinin, üretici birlikleri merkez birliklerinin her
birinden üye sayısı en fazla olanlardan birer temsilci, Ankara’da bulunan
ziraat ve veteriner fakültelerinden birer temsilci, üye sayısı en fazla olan
iki meslek odasından birer temsilci, üye sayısı en fazla olan meslek derneği
temsilcisi olmak üzere toplam yirmi bir kişiden oluşur.
(2) Mazeretsiz olarak üst üste iki kere toplantıya
katılmayan komisyon üyelerinin üyeliği düşer ve ilgili kurumca yerlerine
yenileri görevlendirilebilir.
(3) Komite, Bakan onayı ile oluşturulur, komite
üyeliklerinde meydana gelen değişiklikler aynı usule tabidir.
(4) İhtiyaç duyulması durumunda diğer kamu ve kamu dışı
kuruluşlardan komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde
katılanların oy hakkı bulunmaz.
Tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin
çalışma usul ve esasları
MADDE 8 – (1) Merkez Teknik Komitesinin çalışma usulü
aşağıda belirtilmiştir.
a) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkez Teknik
Komitesi altı ayda bir olağan, komite başkanının gerekli gördüğü hallerde
olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı hallerde, toplantıya Eğitim, Yayım
ve Yayınlar Dairesi Başkanı başkanlık eder.
b) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Komitenin sekretarya
hizmetleri Başkanlıkça yürütülür.
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Toplantı gündemi
Başkanlık tarafından katılımcıların önerileri alınarak oluşturulur. Komite
Başkanının onayını müteakip toplantıdan en az on beş gün önce üyelere
bildirilir. 4
ç) Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğuyla toplanır
ve kararlarını toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların
eşitliği durumunda başkanın oyu belirleyici olur.
d) Komite kararları imzalandıktan sonra, onay gerektiren
kararlar, on iş günü içerisinde Bakan onayına sunulur. Alınan kararlar onayı
müteakip sekreterya tarafından ilgili birimlere ulaştırılır.
e) Komite bünyesinde, il teknik komitelerinin verdiği
cezalara ilişkin itirazları karara bağlamak üzere, 5 kişilik bir disiplin
komisyonu oluşturulur. Komisyon gerekli durumlarda sekreterya tarafından
toplantıya çağrılır.
Tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin
görevleri
MADDE 9 – (1) Merkez Teknik Komitesinin görevleri
aşağıda belirtilmiştir.
a) Ulusal düzeyde tarımsal yayım/danışmanlık politika ve
stratejilerini belirlemek, tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan
kuruluşların öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak,
alınacak kararlara ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak,
b) Tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan
kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak,
c) Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli
hallerde değiştirilmesi için Bakanlığa önerilerde bulunmak,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların
hizmet sözleşmesi imzalayabilecekleri asgari ve azami tarımsal işletme
sayılarını ve tarımsal üretim alanlarını belirlemek,
d) İl teknik komitelerince bildirilen konularda görüş
oluşturmak,
e) Yazarların veya yayın evlerinin başvuruları halinde
yayımcıların/danışmanların mesleki faaliyetlerinde kullanılacak kitaplara
ilişkin tavsiye kararı almak,
f) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Çiftçi eğitim
merkezlerinin kuruluşları hakkında Bakanlığa görüş bildirmek,
g) İhtiyaç duyulması halinde tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinin geliştirilmesi amacıyla görev yapmak üzere çalışma grupları
oluşturmak.
Tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin oluşumu
MADDE 10 –(1) İl teknik komitesi; İl Müdürünün
başkanlığında; şube müdürleri, il müdürlüğünde görevli iki tarımsal yayım
uzmanı, varsa ilde bulunan ziraat, veteriner fakültelerinden birer temsilci,
il’den sorumlu tarımsal amaçlı araştırma enstitülerinden birer
temsilci, İl Ziraat Odası Başkanı, ilde bulunan tarımsal amaçlı kooperatif
birliklerinin, yetiştirici birliklerinin, üretici birliklerinin her birinden
üye sayısı en fazla olanlardan birer temsilci, üye sayısı en fazla olan iki
meslek odasından birer temsilci ve üye sayısı en fazla olan meslek
derneği temsilcisinden oluşur.
(2) İhtiyaç duyulması durumunda ilde bulunan diğer kamu ve
kamu dışı kuruluşlardan komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara
bu şekilde katılanların oy hakkı bulunmaz.
(3) Teknik komite Valilik onayı ile oluşturulur, komite
üyeliklerine ilişkin değişiklikler aynı usule tabidir. Komite üyelerinin isim
ve kurumlarını belirtir listenin bir örneği Bakanlığa gönderilir.
Tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin çalışma
usul ve esasları
MADDE 11 – (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)
(1) İl Teknik Komitesinin çalışma usulü aşağıda
belirtilmiştir.
a) Komite dört ayda bir olağan, komite başkanının gerekli
gördüğü hallerde olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı hallerde toplantıya
ilgili Şube Müdürü Başkanlık eder.
b) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya katılmayan
komisyon üyelerinin üyeliği düşer ve ilgili kurumca yerlerine yenileri
görevlendirilir.
c) Komitenin sekretarya hizmetleri ilgili Şube Müdürlüğü
tarafından yürütülür.
ç) Toplantı gündemi il müdürlüğü tarafından katılımcıların
önerileri alınarak oluşturulur, komite başkanının onayını müteakip toplantıdan
en az on beş gün önce üyelere bildirilir.
d) Merkez Teknik Komitesinin önerileri öncelikli olarak
gündeme alınır.
e) Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu ile
toplanır ve kararlarını toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır.
Oyların eşitliği durumunda Başkanın oyu yönünde karar alınmış sayılır. Kararlar
on gün içerisinde Bakanlığa gönderilir. Alınan kararlar il sekretaryası
tarafından ilgili birimlere ulaştırılır. 5
f) İl Teknik Komitesinde, aynı Yönetmeliğin 12 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi kapsamında yapılacak görüşme ve
oylamaya, hakkında karar alınacak kuruluşun temsilcisi katılamaz.
Tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin
görevleri
MADDE 12 – (1) İl Teknik Komitesinin görevleri aşağıda
belirtilmiştir.
a) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşlar tarafından sunulan tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinin kalitesinin ve etkinliğinin artırılması için
çalışmalar yapmak, haksız rekabeti ve üreticinin zarar görmesini önleyici
tedbirlerin alınmasını sağlamak.
b) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak.
c) Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli
gördüğü hallerde değiştirilmesi için Bakanlığa önerilerde bulunmak.
ç) Kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti
veren kişi ve kuruluşların öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde
bulunmak, alınacak kararlara ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını
sağlamak.
d) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşların bu Yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyetlerinin
tespiti halinde Yönetmelik kapsamında yer alan cezaları vermek.
e) Faaliyet gösteren kamu, kamu dışı yayım, tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların çalışma alanlarına ilişkin
tavsiyelerinde, Bakanlık tarafından belirlenmiş konuya ilişkin teknik
talimatları dikkate almalarını sağlamak.
f) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşları tarafından yayım ve danışmanlık hizmetlerinin
geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla sunulacak projelerin hazırlanması
ve uygulanmasına destek olmak.
g) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlıkça tarımsal yayım
ve danışmanlık konularında verilen görevleri yerine getirmek.
Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri
MADDE 13 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
Çiftçi eğitim merkezleri
MADDE 14 – (1) Kamu, kamu dışı yayım/tarımsal
danışmanlık şirketleri ve üniversiteler tarafından çiftçi eğitim merkezleri
kurulabilir.
(2) Bakanlık daha fazla tarımsal işletme sahibinin bu
hizmetlerden yararlanmasıamacıyla bu kuruluşlarla işbirliği yapar ve
gerektiğinde bu kuruluşları destekler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
(Değişik bölüm başlığı:RG-31/3/2010-27538)
Sınav, Sertifikalar, Sertifikaların Vize Edilmesi, Yetki
Belgesi
Sınav (Değişik başlık:RG-31/3/2010-27538)
MADDE 15 – (1) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(2) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(3) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(5) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(6) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(7) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(8) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Sınav Bakanlığın
belirleyeceği esaslar dahilinde merkezi olarak gerçekleştirilir.
(9) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Sınav 100
üzerinden değerlendirilir. Geçer not 70’dir.
(10) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Sınav sonuçlarına
itirazlar, sonuçların ilanı tarihinden itibaren 15 gün içinde Bakanlığa
yapılır. Bakanlık 30 gün içinde itirazı sonuçlandırarak ilgiliye tebliğ eder.
(11) Yapılan sınavlar sonucunda başarılı olanlara bu
Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde örneği yer alan sertifikalar verilir.
Sertifikalar
MADDE 16 – (1) Sertifikaların verilmesine ilişkin esaslar
aşağıda belirtilmiştir. 6
a) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Kamuda görev
yapmakta iken yapılacak sınavda başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön
lisans düzeyinde eğitim almış olanlara teknisyen/tekniker tarım yayımcısı,
tarımla ilgili fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım
yayımcısı sertifikası verilir. Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek
okulu mezunu tarım yayımcısı sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl
süreyle yayım hizmetlerinde görev yapanlara uzman tarım yayımcısı sertifikası
verilir.
b) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Kamuda görev
yapmayan ve yapılacak sınavda başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön
lisans düzeyinde eğitim almış olanlara teknisyen/tekniker tarım danışmanı
sertifikası, tarımla ilgili fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okul
mezunlarına tarım danışmanı sertifikası verilir. Bunlardan fakülte ve dört
yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım danışmanı sertifikasına sahip
olanlardan, en az üç yıl süreyle danışmanlık hizmetlerinde görev yapanlara
uzman tarım danışmanı sertifikası verilir.
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Kamu görevlerinden
ayrılan kişilere önceden sahip oldukları tarım yayımcısı
sertifikasına karşılık gelen tarım danışmanı sertifikası, kamuda
görev alan kişilere, önceden sahip oldukları tarım danışmanı sertifikasına
karşılık gelen tarım yayımcısı sertifikası verilir.
ç) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Sınavda
başarılı olanlara mezun olduğu bölümde sertifika verilir. Mezuniyet
belgelerinde bölüm belirtilmeyen kişiler için ise, sertifika bölümü
çalıştığıalan veya transkriptleri esas alınarak Başkanlıkça belirlenir. Mezun
olduğu fakültenin başka bir bölümünde en az beş yıl süreyle bilfiil çalıştığını
belgelendirenlerin talep etmesi ve Başkanlıkça da uygun görülmesi halinde, bir
defaya mahsus olmak üzere çalıştığı bölümde sertifika verilir. Ancak bu
kişilerin tekrar mezun oldukları bölümde sertifika alma hakkı saklıdır. Her bir
kişi sadece bir bölüme ait sertifika alabilir.
d) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili
lisans mezunu olanlardan en az üç yıl süreyle Bakanlık merkez, bağlı kuruluş ve
taşra teşkilatlarında tarımsal yayım hizmetlerinde çalıştıklarını
belgelendirenlere sınavda başarılı olmalarını müteakip uzman tarım yayımcısı
sertifikası verilir.
e) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili
lisans mezunu olanlardan en az üç yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti
verdiklerini belgelendirenlere sınavda başarılı olmalarını müteakip uzman tarım
danışmanısertifikası verilir.
f) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili
lisans mezunu olanlardan, en az üç yıl süreyle Bakanlık merkez, bağlı kuruluş
ve taşra teşkilatlarında tarımsal yayım hizmetlerinde çalışmış olanlardan,
emekli veya istifa etmiş olanlara, durumlarını belgelendirmek suretiyle, sınava
katılarak başarılı olmaları durumunda uzman tarım danışmanı sertifikası
verilir.
g) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Yurt dışında
tarımla ilgili okullardan mezun olup diplomasının denkliği Yüksek Öğretim
Kurulu tarafından kabul edilenlere sınavda başarılı olmalarını müteakip sahip
olduğu diplomasının karşılığı olan sertifika verilir.
ğ) (Ek:RG-11/3/2009-27166)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Talep etmeleri halinde tarım politikası ve
yayım anabilim dalında veya tarımsal yayım konusunda doktora ve üzeri akademik
kariyere sahip kişiler, tarımsal yayım ve danışmanlık eğitimi eğitici belgesine
sahip kişiler ile tarımla ilgili lisans mezunu olup Bakanlık il müdürlüklerinde
en az on yıl süre ile asaleten il müdürlüğü, çiftçi eğitim ve yayım şube
müdürlüğü/koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürlüğü ve ilçe müdürlüğü
yapmış olduğunu belgelendirenlere sınava katılmaksızın bu Yönetmeliğin
Ek-5’inde örneği yer alan ve eğitimlerine ve bölümlerine uygun“Tarım
Yayımcısı/Danışmanı Sertifikası” verilir.
h) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımla ilgili lisans
mezunu olup, tarımla ilgili lisansüstü eğitimini tamamlayanlara sınavda
başarılı olmaları koşuluyla, talep etmeleri ve Başkanlıkça uygun görülmesi
halinde lisans üstü eğitimini tamamladığı bölümde sertifika verilir.
ı) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bu Yönetmelik hükümleri
kapsamında tarım yayımcısı/danışmanı sertifikasıverilen kişilerin sertifika
almak için gerekli koşulları taşımadığının sonradan ortaya çıkması durumunda
verilen sertifika iptal edilir.
Sertifikaların vize edilmesi
MADDE 17– (1) (Değişik:RG-11/3/2009-27166) Sertifikalar
üç yılda bir vize ettirilmek zorundadır. Vize başvurusu yapan kişinin bu süre
içerisinde tarımsal konularda en az iki eğitime katıldığını belgelemesi
gerekir. 7
(2) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Süresi bitiminde
vize ettirilmeyen sertifikalar geçerliliğini kaybeder. Sertifikasını vize
ettirmeyen kişiler yeniden sertifika almak istediğinde sınava girmek
zorundadır.
(3) Sertifikanın geçici olarak alıkonması cezasının
verilmesi durumunda bu kişiler, sertifikalarını cezanın bitimini müteakip en
geç bir hafta içerisinde vize ettirirler.
(4) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Tarım
danışmanı/tarım yayımcısı sertifikalarının vize işlemi bulundukları il
müdürlüklerince, Bakanlık merkez teşkilatında çalışanların tarım yayımcısı
sertifikaları ile tarımsal yayım ve danışmanlık eğitimi eğitici belgelerinin
vize işlemi ise Başkanlık tarafından yapılır.”
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi :
MADDE 18
– (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Bakanlık tarafından belirlenecek
usul ve esaslar dahilinde tarım danışmanı istihdam eden üretici
örgütlerine, ziraat odalarına, tarımsal danışmanlık
derneklerine/vakıflarına, tarımsal danışmanlık şirketlerine ve serbest tarım
danışmanlarına bu Yönetmeliğin Ek-4’ünde örneği bulunan tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilir.
(2) Yetki belgesi verilen kişi ve kuruluşlar bu yetkilerini
bir başka kişi ve kuruluşa devredemezler.
(3) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşlardan üç yıl süreyle tarımsal
danışmanlık hizmeti yapmayanların, danışmanlık hizmeti sunmaktan vazgeçenlerin
ve bu Yönetmelik hükümlerine uymayanların tarımsal danışmanlık yetki belgeleri
iptal edilir. Bu kişi ve kuruluşlardan 3 yıl süreyle tarımsal danışmanlık
hizmeti yapmayanlar ve danışmanlık hizmeti sunmaktan vazgeçenler 1 yıl süreyle;
28 inci madde kapsamında ceza alanlar ise 5 yıl süreyle tarımsal danışmanlık
yetki belgesi talebinde bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tarım Yayımcısının/Danışmanının Görevleri
Tarım yayımcısının/danışmanının görevleri
MADDE 19 – (1) Tarım yayımcısının/danışmanının
görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Üretimin her aşamasında göreviyle ilgili konularda
tarımsal işletme sahiplerine veya hizmet verdiği diğer birimlere gerekli bilgi
ve becerileri kazandırmak, gerektiğinde ilgili mevzuata uygun tarımsal
uygulamalar yapmak,
b) Bitkisel ve hayvansal üretime yönelik sürdürülebilir
üretim teknikleri konusunda her türlü bilgi ve yeni teknolojinin hedef kitleye
ulaştırılmasını sağlamak,
c) Çevrenin, doğal kaynakların ve biyolojik çeşitliliğin
korunması için tarımsal işletme sahiplerini ve hedef kitleyi bilgilendirmek,
ç) Tarımsal işletmelerin daha rekabetçi bir yapıya
kavuşturulması ve etkin bir şekilde ürün ve hizmet pazarına yönelmelerine
katkıda bulunmak,
d) İşletme ekonomisi yayımı/danışmanlığı yapmak, gerekli
tavsiyelerde bulunmak,
e) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)İşletmelerin
ekonomik analizleri, gelişim planlamaları, iş ve sermaye verimliliğinin
iyileştirilmesi ve aile işletmelerine özgü sorunlar, ev ekonomisi, mekanizasyon
ve bitkisel çoğaltım materyalleri ve tohumluk üretimi konularında
yayım/danışmanlık yapmak,
f) Tarımda çalışanların mesleklerini daha iyi yapmaları
için, gerekli kişisel gelişim ve girişimcilik eğitimlerini yapmak,
g) Görevli olduğu konularla ilgili olarak düzenlenecek
eğitimlere katılmak,
ğ) Yayım/danışmanlık faaliyetlerinde basılı, sesli ve
görüntülü kitle yayım vasıtalarından yararlanmak ve bunları hazırlamak ve
hazırlanmasına katkıda bulunmak,
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleriyle ilgili
veri toplamak, kayıt tutmak,
ı) Tarımsal üretimi kayıt ve kontrol altına alacak
belgelerin düzenlenmesini sağlamak,
i) Üretici örgütlenmesi konusunda çalışmalar yapmak.
j) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Güvenilir gıda arzına
yönelik bilgilendirme faaliyetinde bulunmak,
k) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlık tarafından
tarımsal danışmanlık hizmetinin yürütülmesi ile ilgili verilen görevleri yerine
getirmek. 8
ALTINCI BÖLÜM
Tarım Yayımcılarının Çalışma Esasları ve Sorumlulukları
Tarım yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları
MADDE 20 – (1) Tarım yayımcılarının çalışma esasları
ve sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım yayımcıları sahip oldukları sertifikalara uygun
yayım hizmetlerinde görevlendirilir.
b) Bir ilde ve ilçede, hangi sertifikaya sahip, kaç tarım
yayımcısı çalıştırılacağı, ilin tarımsal, sosyal ve ekonomik koşulları dikkate
alınarak Bakanlık tarafından belirlenir.
c) Bakanlık tarafından yürütülen iç veya dış kaynaklı yayım
bileşeni olan tüm projelerin yayım hizmetleri tarım yayımcıları tarafından
yürütülür.
ç) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkezde Bakanlığın
yayımla ilgili birimlerinde, il ve ilçelerde yayım ile ilgili görevlerde tarım
yayımcıları görev yapar. Ancak bu özellikte personel bulunmadığı durumda
yetkili birim amirinin onayı ile diğer personel görevlendirilir.
d) Tarım yayımcıları görevlerini tarafsız olarak ve mesleki
etik kuralları çerçevesinde yerine getirir.
e) Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahipleri ile ilgili
her türlü bilgiyi gizlilik içinde saklamakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak
bildirilmesinin zorunlu olduğu durumlar ile tarımsal işletme sahipleri
tarafından açıklanmasında bir sakınca olmadığı yazılı olarak beyan edilen
bilgiler için bu bilgileri gizli tutmak zorunluluğu yoktur.
f) Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahiplerinden
hizmetleri karşılığında herhangi bir ad altında kişisel olarak ücret talep
edemez.
g) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım
yayımcıları/uzman tarım yayımcıları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki
hukuki düzenlemeler çerçevesinde hizmet verir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak Kişi ve
Kuruluşlar, Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak Kişi ve Kuruluşların
Çalışmalarına ve Sorumluluklarına İlişkin Esaslar
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve
kuruluşlar
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunabilecek kişi ve kuruluşlar
aşağıda belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman istihdam eden üretici
örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
c) Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç) Serbest tarım danışmanları.
(2) (Ek:RG-11/3/2009-27166) Tarımsal Danışmanlık
Yetki Belgesine sahip olmayan kişi ve kuruluşlar tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmeti veremez. Aksi durumda yetkili kişilerce Cumhuriyet Savcılığına suç
duyurusunda bulunulur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve
kuruluşların çalışmalarına ve sorumluluklarına ilişkin esaslar
MADDE 22 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
sunacak kişi ve kuruluşların çalışmalarına ve sorumluluklarına ilişkin esaslar
aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve
kuruluşlar, sözleşme imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve
kuruluşlarının listelerini ve bu listelerde olacak değişiklikleri il
müdürlüğüne bildirir.
b) Danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletme sahiplerinin
ve kuruluşlarının danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları ile
yapacakları hizmet sözleşmeleri Bakanlık tarafından hazırlanacak örnek esas
alınmak suretiyle taraflarca imzalanır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve
kuruluşlarının ortakları, üyeleri ve çalışanları diğer danışmanlık
kuruluşlarında herhangi bir görev alamaz.
ç) Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık
şirketleri ve üretici örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan
danışmanlar tarımsal girdilerin satışını veya reklamını yapamaz. Tarımsal
danışmanlık şirketlerinin ortakları arasında tarımsal girdi ticaretinde bulunan
şirketlerin sahibi veya ortağı bulunamaz. 9
d) Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık
şirketleri ve üretici örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan
danışmanlar eğitimlerine uygun meslek kuruluşlarına kayıtlı olmak zorundadır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar
istihdam ettikleri danışmanların Bakanlık ve diğer kuruluşlar tarafından
düzenlenecek eğitimlere katılmalarını sağlamakla yükümlüdür.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar
yayım ve danışmanlık hizmetleri sırasında hiçbir şekilde siyasi propaganda
yapamaz.
g) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların
çalışanları, tarımsal işletme sahipleri/kuruluşlarla ilgili öğrendikleri her
türlü bilgiyi gizlilik içinde tutmakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak
bildirilmesinin zorunlu olduğu durumlar ile tarımsal işletme sahibi tarafından
açıklanmasında bir sakınca olmadığı yazılı olarak beyan edilen bilgiler için
gizlilik zorunluluğu yoktur. Gizlilik yükümlülüğü, tarımsal işletme sahipleri
ve kuruluşlarla olan sözleşmenin bitiminden sonra da devam eder.
ğ) Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım
danışmanları, mesleki faaliyetlerini tanıtmak amacıyla meslek icrasına yönelik
mevzuata aykırı olmamak üzere ilan verme, basılı yayın hazırlama ve dağıtma,
tabela ve afiş kullanımı, elektronik araçlar, internet ve medya yoluyla tanıtım
ve bilgilendirme çalışması yapabilir. Ancak tanıtım ve bilgilendirme
çalışmalarında kullanılan ifadeler; mesleki etik kurallarına ters düşen,
mesleğin itibarını zedeleyen, yanlış bilgilendirmeye yol açacak nitelikte
olamaz. Bu çalışmalarda yer alan ifadeler teknik olarak çalışma alanına giren
konularda ve objektif olarak kontrol edilebilir nitelikte olmak zorundadır.
h) Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım
danışmanları sözleşme imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve
kuruluşlarının işlerini başkalarına devredemez.
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar,
sözleşmenin sona ermesi veya feshedilmesi halinde görev konusu ile ilgili her
türlü kayıtlı bilgi, belge ve dokümanı üç yıl süreyle muhafaza etmek ve
tarımsal işletme sahibi veya kuruluşun talebi halinde ilgili kişi veya kuruluşa
vermek zorundadır. Ancak tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar,
sözleşmenin tarımsal işletme sahibi, kuruluş veya üretici örgütünün sözleşmeden
kaynaklanan sorumluluklarını yerine getirmemesi nedeniyle feshedildiği
durumlarda bu yöndeki talepleri reddedebilir.
i) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar
hizmet sözleşmelerinin imzalanmasında Merkez Teknik Komite tarafından
belirlenen tarımsal işletme sayıları ve üretim alanları ile ilgili
sınırlamalara uymak zorundadır.
j) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların
hizmetleri karşılığında tarımsal işletme sahiplerinden sözleşmede yer alan
hususlara ait olanlar dışında herhangi bir ücret almaları yasaktır.
k) Bakanlık, belirlenecek faaliyet konularında ve
bölgelerde, bu Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşlardan tarımsal danışmanlık hizmeti satın alabilir.
l) Tarım danışmanları/danışmanlık şirketleri çiftçiye
tavsiyelerini yazılı olarak yaptıklarını belgelendirmek zorundadır. Hatalı
tavsiye, uygulama ve görevi ihmal etmeleri durumunda, çiftçilerin uğrayacağı
zararlardan tavsiyeyi yapan tarım danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar
sorumludur.
m) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım
danışmanları ve uzman tarım danışmanları kendi meslek gruplarına ait
yürürlükteki hukuki düzenlemeler çerçevesinde hizmet verir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetleme, Cezalar, Cezalarının Uygulanması, Cezalar İle
İlgili Yasaklara Uymama
Denetleme
MADDE 23
– (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Bakanlık, tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinin bu Yönetmelik ve ilgili mevzuata uygun olarak
yürütülmesini sağlamak üzere, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşları belirleyeceği esaslara uygun olarak denetler.
Cezalar 10
MADDE 24– (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi
ve kuruluşlara, bu Yönetmeliğe aykırı davranışları nedeniyle verilecek cezalar
aşağıda belirtilmiştir.
a) Uyarma: Yukarıda belirtilen kişi ve
kuruluşlara, mesleğin yürütülmesinde daha dikkatli davranması gerektiğinin yazı
ile bildirilmesidir.
b) Kınama: Yukarıda belirtilen kişi ve
kuruluşlara, görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile
bildirilmesidir.
c) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşların altı aydan az, bir
yıldan fazla olmamak üzere, geçici olarak danışmanlık faaliyetinden
alıkonulmasıdır.
ç) Sertifikanın/yetki belgesinin iptali: Yukarıda
belirtilen kişi ve kuruluşların, yetki belgelerinin ve sertifikalarının bir
daha geri verilmemek üzere alınarak, danışmanlık faaliyeti yapmalarına izin
verilmemesidir.
Uyarma cezası
MADDE 25 – (1) Uyarma cezası aşağıdaki durumlarda verilir.
a) Tarımsal işletme sahiplerinin ve sözleşme yapılan
kuruluşların tarımsal danışmanlık faaliyetleri ile ilgili işlerine karşı
kayıtsız ve ilgisiz kalmak.
b) (Mülga:RG-8/11/2012-28461)(2)
c) Çalıştırdığı tarım danışmanlarının, mesleğin vakar ve
onuru ile bağdaşmayan işler yapmasına neden olmak veya bilerek izin vermek veya
bu eyleme göz yummak.
ç) Diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım ve
danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar hakkında, ilgili kuruluşlara asılsız ihbar
veya şikayette bulunmak.
d) Bakanlıkça istenen; bilgi, belge, program ve raporları
il müdürlüğüne vermemek.
e) Yukarıda sayılanlar dışında, mesleğin vakar ve onuruna
aykırı davranışlarla, hizmetin gerektirdiği güveni sarsıcı hareketlerde
bulunmak.
Kınama cezası
MADDE 26 – (1) Kınama cezası, aşağıdaki durumlarda
verilir.
a) Üç yıllık bir dönem içinde uyarma cezası gerektiren
eylemleri ikinci kez yapmak.
b) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlıkça
yayımlanan, genelge, yönerge ve teknik talimat hükümlerine aykırı olarak,
meslek disiplinini bozucu hareketlerde bulunmak.
c) Yazılı hizmet sözleşmesi yapmadan iş kabul etmek.
ç) Başka meslek mensupları veya kamu dışı yayım ve
danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşmesi bulunan tarımsal işletme
sahiplerine bilerek iş önermek ve diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım
ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar hakkında olumsuz yorumlarda bulunmak.
d) Görev ve sorumluluk almadan, diğer tarım danışmanlarının
veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların sorumluluğundaki
işlerle ilgili görüş bildirmek, uygulamaları hakkında tarımsal işletme
sahiplerine karşı olumsuz eleştiriler yapmak.
e) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin gereği gibi
yürütülmesini sağlayacak şekilde; Bakanlık tarafından belirlenen sınırların
üzerinde tarımsal işletme sahipleri ve kuruluşları ile sözleşme imzalamak.
f) Kasıt olmaksızın gerekli özen ve titizlik yeterince
gösterilmeden; Bakanlık düzenlemelerine ve ilan olunmuş norm ve standartlara
aykırı olarak sözleşme imzalamak.
g) Bakanlıkça yayınlanan diğer hukuki düzenlemelere ve
zorunlu meslek kararlarına uymamak.
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması
cezası
MADDE 27 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici
olarak alıkonulması cezası aşağıdaki hallerde verilir.
a) Üç yıllık bir dönem içinde kınama cezası gerektiren
eylemleri ikinci kez yapmak.
b) Görevlerini yürütürken mesleki tarafsızlığın
korunabilmesi için, mesleki karar ve tavsiye verme özgürlüğünü tehlikeye
sokacak kurum, kuruluş ve kişiler ile ilişki kurmak.
c) Bu Yönetmelikte belirtilen tarımsal girdilerin alımı ve
satışıyla ilgili ticari faaliyet yasağına uymamak.
ç) Hizmet sözleşmeleri ile ilgili olarak, Bakanlık
düzenlemelerindeki ilke ve kurallara kasten aykırı davranmak.
d) Bu Yönetmelikte belirtilen gizlilik yükümlülüğüne
uymamak.
e) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Sahip olunmayan unvanları
ve yetkileri kullanmak,
f) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımsal danışmanlık
hizmetleri ile ilgili resmi kurumlara gerçeğe aykırı beyanda bulunmak. 11
Sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezası
MADDE 28 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin iptali
cezası aşağıdaki hallerde verilir.
a) Beş yıllık dönem içinde iki defa sertifikanın/yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası ile cezalandırıldıktan sonra bu
cezayı gerektiren eylemi yeniden işlemek.
b) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi
sırasında, meslek dolayısıyla işlenen suçlardan dolayı taksirli suçlar hariç
olmak üzere altı aydan fazla hapis cezası ile cezalandırılmış olmak.
c) Danışmanlık sertifikasını/yetki belgesini herhangi bir
şekilde bir başkasına kullandırmak.
ç) Başka tarım danışmanlarının ve danışmanlık hizmeti veren
kuruluşların ad ve unvanlarını kullanarak sözleşme imzalamak ve hizmet vermek.
d) Tarım danışmanlığı sertifikası veya yetki belgesinin
alınması koşullarının taşınmadığının sonradan ortaya çıkması veya bu koşulları
sonradan kaybetmiş olmak.
Cezaların uygulanması
MADDE 29
– (1) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Cezalar İl Teknik Komitesi ve
Başkanlık tarafından verilir.
(2) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)İl Teknik
Komiteleri tarafından verilen cezalara itiraz mercii, Merkez Teknik
Komitesidir. Merkez Teknik Komitesinin ve Başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
(3) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması ve sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarını alan kişi veya
kuruluşlar; yapmış oldukları sözleşmeleri, cezanın kesinleşme tarihinden
itibaren 15 gün içerisinde faaliyet gösterdiği ildeki il müdürlüğüne teslim
eder. İl müdürlüğü bu durumu tarımsal işletme sahiplerine bildirir.
(4) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması ve sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarının,
kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar iş kabul edemezler. Önlem olarak
sertifikalar ve yetki belgeleri geri alınır.
Cezalar ile ilgili yasaklara uymama
MADDE 30 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici
olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarını alanlar;
bu yasakların gereklerini cezanın tebliğini müteakip en geç bir hafta
içerisinde yerine getirirler. Bu gerekleri yerine getirmeyenler hakkında
Bakanlık tarafından Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Veren Kişi ve Kuruluşların ve
Danışmanlık
Hizmeti Alan Tarımsal İşletmelerin Sahiplerinin
Desteklenmesi
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların ve
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin sahiplerinin desteklenmesi
MADDE 31 – (1) Bakanlık, ülkenin tarımsal
yayım/danışmanlık sisteminin etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını temin
etmek amacıyla tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşları
destekleyebilir.
(2) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilmiş tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlardan danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmelerin sahiplerine veya üretici örgütlerine yönelik olarak
Bakanlık tarafından yayım ve danışmanlık desteklemeleri yapılabilir.
(3) Kamu dışı yayım ve danışmanlık kuruluşlarının
desteklenmesi ile desteklemelerin doğrudan danışmanlık hizmeti alan tarımsal
işletmelerin sahiplerine ve üretici örgütlerine yapılması durumunda gerekli
başvuru belgeleri, destekleme miktarları, destekleme şekilleri 5488 sayılı
Kanun kapsamında belirlenir.
ONUNCU BÖLÜM
Kamu Dışı Yayım ve Bilgilendirme Faaliyetlerine İlişkin
Esaslar
Kamu dışı yayım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin
esaslar
MADDE 32 – (1) Tarımdan girdi alan ve tarıma girdi
veren kuruluşlar ile kamu dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların yapacakları
tarımsal bilgilendirme faaliyetleri ile ilgili esaslar aşağıda belirtilmiştir.
12
a) Bu kuruluşlardan tarımdan girdi alan ve tarıma girdi
veren kuruluşların yapacakları bilgilendirme faaliyetleri, satın alacakları
ürün veya sattıkları girdi ile sınırlıdır. Bilgilendirme faaliyetleri tarafsız
olur, bilgilendirme esnasında başka kurum ve kuruluşlarla karşılaştırma
yapılamaz.
b) Kamu dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların
gerçekleştirecekleri bilgilendirme faaliyetleri kuruluşlarına ilişkin hukuksal
düzenlemelerde belirtilen konularla sınırlıdır.
c) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Söz konusu
kuruluşların bilgilendirme faaliyetlerinde görevlendirecekleri personel, sınava
katılarak, bu Yönetmelikte belirtilen danışmanlık sertifikalarını alabilir.
ç) Söz konusu kuruluşlar, yapacakları eğitim programlarına
ilişkin bilgileri il müdürlüğüne teslim eder.
d) Tarımdan girdi alan kuruluşlar, bilgilendirme
faaliyetlerini bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım
danışmanları veya tarımsal danışmanlık şirketlerinden danışmanlık hizmeti
alarak gerçekleştirebilirler.
e) Tarıma girdi veren kuruluşlar bilgilendirme
faaliyetlerini gerçekleştirirken bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen
serbest tarım danışmanları ve tarımsal danışmanlık şirketlerinden danışmanlık
hizmeti alamaz ve bunlarla ticari ilişkiye giremez.
f) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bilgilendirme faaliyetleri
Bakanlık talimatlarına uygun olarak yapılır.
GEÇİCİ MADDE 1 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
GEÇİCİ MADDE 2 – (Mülga:RG-8/11/2012-28461)(2)
GEÇİCİ MADDE 3 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
GEÇİCİ MADDE 4 – (Ek:RG-31/3/2010-27538)
Bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihe kadar verilmiş olan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitimi Düzenleme Yetki Belgeleri iptal
edilmiştir. Verilmiş olan yetki belgeleri Bakanlığa gönderilir. Yetki belgesi
kapsamında düzenlenmiş olan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitimi ve sınavı ile
ilgili her türlü bilgi, belge ve defter, eğitime katılan kursiyerlerin
dosyaları, sertifika suretleri ve diğer belgeleri arşivlenmek üzere
bulundukları yerdeki Bakanlık İl Müdürlüklerine teslim edilir. Söz konusu
belgelerden yetki belgesinin Bakanlığa, diğer her türlü bilgi ve belgenin ise
Bakanlık İl Müdürlüklerine bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki
ay içerisinde teslim edilmesi zorunludur. Ancak bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce başlamış olan eğitimler devam eder. Yapılacak sınavda başarılı
olan kişilerin hakları korunur.
Geçiş sürecinde sertifikaların uyumu
GEÇİCİ MADDE 5 – (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)
1/11/2012 tarihinden önce verilen tarım yayımcısı/danışmanı
sertifikalarından bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmayanlar, takip eden ilk
vize işlemi sırasında bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilir. Aksi
durumda sertifikalar vize edilemez.
Yürürlük
MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik
ibare:RG-8/11/2012-28461)(2)Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
(1)11/3/2009 tarihli ve 27166 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Yönetmelik değişikliği ile (ö) bendinden sonra gelmek üzere (p)
bendi eklenmiş ve diğer bentler buna göre teselsül ettirilmiştir.